TEST: OZNAČEVANJE ALERGENOV V “FAST FOOD” RESTAVRACIJAH

1491

V tokratnem primerjalnem ocenjevanju so strokovnjaki MIPORja obiskali deset restavracij s hitro hrano v petih slovenskih mestih. Zanimalo jih je, ali je označevanje alergenov na prodajnem mestu ustrezno in potrošniku prijazno. In kako dobro je z informacijami o alergenih v lastni ponudbi seznanjeno osebje restavracije. Informacije morajo biti skladno z zakonodajo čitljive, na dobro vidnem mestu in na vsaj enem od mest, kjer je ponudba jedi predstavljena. A v praksi se to ne izvaja.

Le dva gostinska obrata sta bila ocenjena dobro, vsi ostali pa slabše, kar štirje zaradi pomanjkljivih informacij na prodajnem mestu dobila skupno oceno pomanjkljivo in dva s skupno oceno nezadovoljivo. Dostop do seznama alergenov ni preprost (visi na slabo vidnem mestu, visi na preveč oddaljenem mestu ali pre(visoko), potrebno je prosti prodajalca, da vam ga izroči oziroma so težko berljivi (premajhna velikost črk), seznam je nepopoln ali pa seznama celo ni. Ocene torej niso obetavne, zato za potrošnike z alergijo na hrano, ki potrebujejo točne informacije o prisotnosti alergenov v živilih, prehranjevanje izven doma predstavlja velik izziv.

Ne zaupajte zgolj priporočilom osebja!

Ocene kažejo, da je približno en odstotek prebivalstva v Evropi alergičen ali pa ima preobčutljivost (intoleranca) na sestavine hrane. Glede na podatke Nacionalnega inštituta za javno zdravje pa skoraj četrtina zaznava alergijo ali preobčutljivost pri uživanju določene hrane.

»Učinkovitega zdravila za alergijo ali preobčutljivost na hrano ni, bolnikom preostane le, da se alergenom (hrani, na katero so alergični) popolnoma izogibajo. Sliši se enostavno, a žal ni tako. Držati se morajo stroge diete, ki predvsem pri otrocih lahko privede do podhranjenosti,« izpostavlja Nika Kremić in opozarja, da prisotnost alergije na hrano pomembno vpliva na kvaliteto življenja, predvsem na družinske aktivnosti in socialno življenje ne le bolnika, ampak vse družine.

V dveh restavracijah brez informacije o alergenih

MIPORjevi ocenjevalci so se v restavracijo odpravili kot običajni potrošniki. »Pri ocenjevanju smo upoštevali dejstvo, da je potrošnikova pravica, da svoje zdravstveno stanje (alergijo, preobčutljivost) ali način prehrane (izogibanje oziroma ne uživanje določenega živila) obdrži zase. To mu je zagotovljeno le takrat, ko so alergeni označeni na mestu, kjer je navedena ponudba, bodisi na meniju na mizi ali tabli,« je pojasnila Nika Kremić. Kot še sprejemljivo so ocenili tudi navajanje alergenov na posebnem mestu, ločeno od menija. Vse ostale načine so kaznovali z nižjo oceno: Ko se seznam z označbo alergenov nahaja poleg prodajnega pulta, a je zelo težko berljiv, zato jim ga je prodajalka morala dati v roke, navedba alergenov precej visoko na tabli z ponudbo, seznam na steni, ki je obrnjena stran od prodajnega pulta in jo potrošnik brez napotila zelo težko najde, za seznam alergenov je potrebno prositi osebje ali pa da seznama alergenov sploh ni na voljo.  V treh primerih predstavitev ni bila le neprijazna potrošnikom, ampak neskladna z uredbo, zato je MIPOR na kršitve opozorili Upravo za vrano hrano veterinarstvo in varstvo rastlin.

Osebju glede informacij o alergenih ne moremo vedno zaupati

Poleg pisnih informacij o alergenih so MIPORjevi ocenjevalci preverjali tudi seznanjenost zaposlenega osebja o prisotnih alergenih v ponudbi. »Razlike med restavracijami so očitne. Le osebje restavracij Hood burger in Stara fabrka lahko pohvalimo, da so dobro seznanjeni s svojo ponudbo, saj so nam suvereno in pravilno svetovali, katera jed ne vsebuje jajc, drugi nam ali niso želeli svetovati in so nas napotili, da preverimo seznam alergenov, ali niso bili prepričani svoje znanje oziroma niso dovolj dobro poznali svoje ponudbe, v 7 burger pa so nam celo napačno svetovali,« je predstavila rezultate Nika Kremić.

Naš nasvet:

–      Če imate alergijo na hrano, obiskujete le restavracije, ki imajo v ponudbi označene alergene.

–      Ne zaupajte zgolj priporočilom osebja. Vedno zahtevajte pisno informacijo o alergenih.

Rezultati so v celoti dostopni na www.potrošnikovZOOM.si. Javno službo izvajanja primerjalnega ocenjevanja blaga in storitev sofinancira Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo (https://www.gov.si/drzavni-organi/ministrstva/ministrstvo-za-gospodarski-razvoj-in-tehnologijo/)

Prejšnji članekPREVIDNO: PREVARE Z LAŽNIMI KREDITI NA SPLETU
Naslednji članekRDEČI NOSKI AVGUSTA V PEGAZOVEM DOMU