Neizbežno pride čas, ko je potrebno svoje sposobnosti opravljanja raznolikih življenskih opravil skrbneje prilagoditi svojim letom. Tako moramo postati pozorni na nekaj podrobnosti tudi pri izbiri avtomobila. Podrobnosti, ki pridejo prav, ko smo tako fizično kot psihično že nekoliko manj okretni.
Pričakovati je, da se bo število voznikov, starejših od 65 let v naslednjih petnajstih letih podvojilo. Na to dejstvo bodo morali odgovoriti tudi proizvajalci avtomobilov in izdelati starejšim čim bolj prijazna vozila. Delen odgovor na njihove potrebe so sicer že vse večje možnosti prilagajanja voznikovega sedeža in volana, nas pa je zanimalo, katera vozila so že posebej primerna za starejše voznike.
Najprej o pogostih napakah
A najprej smo malce pobrskali po različnih forumih in skušali ugotoviti, katere so najznačilnejše napake, ki jih za volanom počno starejši. Tako smo spoznali, na kaj je treba biti pozoren pri izbiri ‘starejšim prijaznega avtomobila’, vozila s katerim bo vožnja za starejšega voznika lahkotna, pregledna in varna.
Zanje je značilno, da je njihovi časi reagiranja daljši, čutila kot vid in sluh ne delujejo več tako kot pri tridesetletnikih, nekdanje spretnosti pogosteje zamenjujejo nerodnosti. Med najpogostejšimi so sunkovitejše oziroma nenadno pospeševanje in zaviranje in nenadna menjava voznih pasov. Pa tudi neuporaba smerokazov oziroma pozabljivost pri njihovem izklapljanju. Pogosteje spregledajo prometne znake, nekaj težav imajo pri orientaciji, vožnji naravnost, večkrat kar sekajo ovinke, pri parkiranju pa so pogosti manjši trki.
Male skrivnosti večje preglednosti
Zaradi povečane okornosti morajo starejši pri izbiri vozila pomisliti na vrsto manjših pomembnosti. Kot denimo na to, da se vrata odprejo dovolj na široko in je omogočen udoben vstop v vozilo. Če je za mlajše značilno, da vstopajo najprej z nogo v vozilo, mnogo starejših najprej sede, ter nato pod volan potegnejo še noge. Za udoben vstop, še bolj za iztop iz vozila, je primerno tudi, da sedež ni nizko pri tleh.
Želja po aerodinamičnosti in posledično manjši porabi goriva pogosto nasprotuje odličnosti pogleda iz avtomobila, zlasti pri vožnji po ozkih ulicah ali parkiranju. Stebrički ob vetrobranskem in zadnjem steklu naj bodo zato čim tanjši. To poveča preglednost pri zavijanju, pri nadzoru drugih udeležencev v prometu ter pri vožnji vzratno oziroma parkiranju. Ker je večina navajena, da se pri vzratni vožnji na sedežu obrne nazaj, je zaradi težje okretnosti starejšim dobrodošla učna ura vzratne vožnje s pomočjo stranskih ogledal. Ta naj bodo tudi karseda velika. Učinkovita pomagala so tudi parkirni senzorji, ki z zvočnim signalom sporočajo oddaljenost od preprek. Premislimo tudi, na kakšnih relacijah se bomo večinoma vozili, daljših, krajših, po mestu ali makadamu.
Gumbi in avtomatika
Merilniki kilometrov, hitrosti, in ostalega delovanja avtomobila naj bodo čim preglednejši oziroma večji ter tako dobro vidni. Digitalni izpis hitrosti se hitreje in jasneje zareže v možgane, kot pa če zapis hitrosti ‘iščemo’ okoli kazalca na okrogli skali za hitrost.
Starejši voznik naj se po možnosti tudi izogne vozilu, ki ima na armaturni plošči veliko raznih gumbov za upravljanje funkcij avtomobila oziroma druge opreme.
Čeprav je večina bolj vajena ročnega prestavljanja, naj starejši pomislijo na avtomatičnega. Z malo vaje se kmalu navadimo na lahkotnost vožnje brez razmišljanja o prestavni ročici. Danes vozilo z avtomatskim menjalnikom morda porabi zanemarljivo več centilitrov goriva kot tisto, ki imajo ročnega.
Čeprav se starejši večkrat skušajo izogniti tehničnim novotarijam, pa jih je nekaj zelo uporabnih. Bluetooth omogoča brezročni telefonski pogovor, navigacijska naprava pa lažjo orientacijo.
Varnost in dolga vožnja brez okvar
Tako opremljeni s predznanjem o potrebah starejših voznikov, smo se odpravili k prodajalcu vozil znamke Toyota. Po nekaterih svetovnih raziskavah, se pri izbiri novega avtomobila starejši namreč največkrat odločijo prav za eno od vozil te znamke.
Zakaj? »Gotovo zato, ker je poleg visoke stopnje varnosti, ki je vgrajena v konstrukciji vozila, zagotovljena tudi dolga uporaba vozila, ne da bi se ta kvarila. Starejši zelo cenijo zanesljivost. Vse kar predstavlja toyotino vozilo je narejeno iz kakovostnih materialov. To pomeni, da je potrebno le običajno redno servisiranje, stroški vzdrževanja vozila so tako zminimalizirani. Pritegne pa jih tudi spogledovanje s klasično obliko vozila začinjeno s funkcionalnostjo,« nam pove Matjaž Kozin, direktor prodaje in marketinga v ljubljanskem Toyota Centru.
Preiskusili smo tri toyotina vozila v treh cenovnih razredih, za katere starejši v Sloveniji kažejo največ zanimanja. Terenec Rav4 v najosnovnejšem modelu stane nekaj manj kot 23 tisoč evrov. Srednjerazrednjega aurisa dobimo že za slabih enajst tisočakov. Na zunaj majhnega, znotraj pa velikana – yarisa, pa je treba odšteti okoli devet tisočakov.
TOYOTA RAV4: krotek robustnež
Stalen pogon na vsa štiri kolesa omogoča odlično stabilnost na cesti tudi v slabših voznih pogojih. Zaradi posebnega elektronskega vbrizga goriva pri toyotinih vozilih, je poraba tudi terenca razmeroma skromna; pri dizel motorju v povprečju med osem in devet litri na sto kilometrov vožnje.
Polovico prodaje rav-a v Sloveniji so ravno starejši, običajno ga kupijo, ko gredo v pokoj, so nam povedali v toyotinem prodajnem centru v ljubljanskem BTC.
Vstop v kabino je udoben, kar omogoča višina avtomobila. Manjši bodo pri tem morali morda stopiti celo nekoliko na prste. Ko sedemo za volan, nam električna nastavitev sedeža omogoči ustrezno višino in oddaljenost od volana. Ob mrzlih jutranjih odhodih v službo nam segrevanje sedeža pomaga preživeti čas, ko se ogreje še kabina.
Kontrolni gumbi za radio, telefon in potovalni računalnik na sredini volana so razveseljujoča dodana vrednost, čeprav so tudi tisti na armaturni plošči lahkó dosegljivi, tudi za nekaj krajše roke. Predalčki v kabini so le zadovoljivi, velika stranska ogledala pa omogočajo odličen pregled na dogajanje za vami. Mogočna ‘hauba’ pred vami daje občutek varnosti. Pri vožnji in parkiranju je rav4 zaradi razmeroma kvadratne oblike precej pregleden. Dokaj obilen zadnji stebriček in ne ravno veliko zadnje okno pri vzratni vožnji ne nudi ravno široke pregledosti. Zato je dobro, da obvladamo vzratno vožnjo s pomočjo zunanjih ogledal. Dodatna pomoč parkirnih senzorjev je dobrodošla, vozilo pa je kljub robustnosti lahkotno okretno. Motor živahen, prenese tudi pozabljivost pri pretikanju menjalnika. Zlahka ‘potegne’ tudi v višjih prestavah. Vrata prtljažnega prostora se ne odpirajo navzgor, temveč vstran, kar je pri nekoliko šibkih babicah in dedkih s problematično hrbtenico zelo prijazna rešitev.
Vožnja sama je primerna visoki kategoriji vozila. Nevajeni terenskega vozila bodo navdušeni nad višjim položajem in s tem omogočeno večjo preglednostjo nad prometom. Ter sprva morda malce zamišljeni nad trdim vzmetenjem (terenec pač!), ki pa se izkaže že takoj ko zapeljemo po gubah asfalta nakupovalnega središča na Rudniku. Da o slabši, luknjičasti cesti ali makadamu niti ne govorimo. Tam se izkaže vsa prednost visokega in nekoliko tršega vozila.
TOYOTA AURIS: prijetno pri tleh
Ko iz visokega terenca ‘padeš’ v srednjerazrednega aurisa, se ti sprva zazdi, kot bi sedel na pručki. Vendar kljub temu da je sedež namešćen najnižje od vseh treh vozil, ki smo jih imeli na preiskušnji, pri vstopanju in iztopanju ugotoviš, da ni posebnih težav. Vrata se odpro dovolj na široko, strop je dovolj visok, da tudi višji vozniki z glavo ne udarijo ob rob. Nižino sedeža se da precej popraviti z odličnim nastanitvenim mehanizmom, sedenje za volanom je zelo prostorno. Preglednost je pri vožnji spredaj odlična, pri parkiranju pa je zaradi aerodinamično zaobljenega nosa navzdol – ni. Zanesti se je pač treba na občutek – ali senzorje. Toyotina razmeroma velika zaobljeno kvadratasta zunanja ogledala nudijo odlično preglednost nazaj. Posebna zgodba pa so precej debelušni stebrički. Sprednji, sicer z majhnim okencem, ovira preglednost pri zavijanju, zadnji pri vzratnem parkiranju. Namig: zadnji del vozila se konča pod robom zadnjega okna, kar omogoča dobro orientacijo pri vzratnem parkiranju. Sedenje zadaj je razmeroma udobno tudi za potnike z nekoliko daljšimi nogami.
Odlagalni predali na sredinski konzoli so skromni, na vratih dosegljivi in razmeroma prostorni. Prtljažnik soliden za velikost avtomobila. Armatura je nezapletena, številke obratov in kilometrov pa nekoliko premajhne za hiter pogled. Prestavna ročica je malce višje kot običajno, pomaknjena naprej, a se zlahka navadimo, ker je tako ročica precej bolj pri roki. Prestavljanje je kratko, lahkotno, natančno, razmerje zelo ‘elastično’. Dostopnost do kontrolnih gumbov na armaturi je odlična. Kljub motorju 1,6 je auris živahen avto in lahkotno obvladljiv. Vsa testirana vozila so imela šeststopenjski menjalnik, na sto kilometrov pa smo z aurisom porabili dobrih šest litrov goriva.
TOYOTA YARIS: velikost majhnosti
Najmanjši preiskušanec yaris je avtomobil, po katerem starejši zelo radi posežejo. Kljub majhnosti je notranjost zelo prostorna, tudi za dolge noge. Velika vrata omogočajo neproblematičen vstop in iztop tudi večjim ali obilnejšim postavam. Zadnja klop je premična nazaj, kar omogoča udobno sedenje tudi večjim sopotnikom, in naprej, kar poveča prtljažni prostor. Razveseli prostoren predalček za odlaganje na srednji konzoli, tisti na vratih pa je ‘bolj za silo’.
Enostavnost kontrolnih gumbov je dobrodošla, tudi yaris jih ima za radio na sredini volana. Ekranček za hitrost, vrtljaje in kilometre je nameščen na sredi armaturne plošče. Za vid so velike številke za hitrost v digitalni obliki pravo olajšanje. Živahen malček s solidno preglednostjo, je zelo okreten v mestu, soliden pa je tudi kot prevoznik na daljših relacijah, s povprečno porabo okoli pet litrov goriva.
Testiranje vozil je omogočil TOYOTA CENTER LJUBLJANA d.o.o., Leskoškova 1, 1000 Ljubljana
T: 080 29 92
M: prodaja@toyota-center.si
TOYOTA CENTER LJUBLJANA v svojih poslovalnicah v BTC (Leskoškova1) in VIČ (Tržaška 132) vabi na brezplačen preizkus in testne vožnje vseh modelov vozil. Pokličite in si zagotovite termin in strokovnega svetovalca.