15.3.: SPET BO TREBA ZAMENJATI PNEUMATIKE

    588

    Na ZPS vedno znova poudarjajo, da se varčevanje pri pnevmatikah na račun varnosti na splača. Če so vaše pnevmatike služile svojemu namenu že nekaj let, se verjetno bliža čas nakupa novih. Bistveno varneje je, če ne čakamo, da se izrabijo do zakonsko določene meje najnižjega profila (1,6 mm). A kako izbrati prave ? Na rednih testiranjih, ki jih izvajamo potrošniške organizacije, se pogoste izkaže, da oznake na nalepkah pogosto tudi zavajajo, predvsem pa se izkaže, da je nekaj pnevmatik na trgu občutno manj varnih, v nekaterih okoliščinah so morda celo za nevarne.

    Na letošnjem testu so potrošniške organizacije preverile 16 pnevmatik velikosti 185/60R14 in 19 pnevmatik velikosti 205/55R16. Pri štirih pnevmatikah večje velikosti so za neposredno primerjavo »običajnim« modelov izbrale še tako imenovane ekološke (eco) modele, pri čemer so ugotovile, da se prav vsi ekološki modeli izkažejo slabše na mokri cesti, na drugi strani pa so prednosti pri ekoloških kriterijih (poraba, obraba, hrup) zgolj minimalne.

    Na splošno pa so ocene razporejene podobno kot so pri testih pnevmatik vajeni že do zdaj: nekaj modelov (po 6 pri vsaki velikosti) je dobrih, kar pomeni, da so se pnevmatike izkazale tako na suhi kot na mokri cesti, hkrati pa niso zabeležlili prevelike obrabe, največ pnevmatik je dobilo povprečno oceno, pri čemer so vzrok slabše lastnosti pri enem od glavnih kriterijev (ponavadi lastnosti na mokrem), dve pri manjši velikosti (Kumho in Matador) in ena pri veliki (Nankang) pa so preslabe, zato so dobile oceno nezadovoljivo.

    Tokrat preizkušene pnevmatike sodijo med tiste, ki jih je na trgu največ, zato ne preseneča, da jih je mogoče kupiti po dokaj ugodnih cenah. Za komplet štirih ne bi smeli odšteti dosti več kot 250 evrov, pri manjši velikosti pa le nekaj nad 200 evri. Še to: kot vsako leto vas tudi tokrat opozarjamo, da z menjavo pnevmatik ne hitite, saj v naših krajih ni nič nenavadnega, da sneg po nižinah pade tudi v aprilu.

    Na kaj je potrebno biti pozoren pri nakupu nove pnevmatike:

    1.        Upoštevajte rezultate primerjalnih potrošniških testiranj. Kako pomembna je dobra pnevmatika nazorno pokažeta že dva podatka: pri zavorni poti med najboljšo in najslabšo so na testu pri manjših pnevmatikah zabeležili razliko več kot 14 metrov, pri splavanju lahko z najboljšo večjo pnevmatiko v 7mm globoko lužo zapeljete s hitrostjo  več kot 83 km/h, pa se bo še držala površine ceste, medtem ko boste z najslabšo stik s površino izgubili že pri hitrosti manj kot 71,4 km/h.

    2.        Izbira pravega modela naj bo premišljena in naj sledi tako skupni oceni kot oceni po posameznih kriterijih – nekomu je bolj pomembno, denimo, da izbrana pnevmatika dobra na mokri cesti, a ima hkrati manjšo obrabo, spet drugi, ki se manj vozi, pa je lahko zadovoljen že s pnevmatiko, ki ima dobre lastnosti na suhem in mokrem, a je cenejša – pa čeprav ima večjo obrabo.
      
    3.        Primerjalni testi potrošniških organizacij  so kljub nalepki še vedno dragocena pomoč pri izbiri najbolj optimalnih pnevmatik. Ne pozabite, da pnevmatike predstavljajo edini stik vozila s cesto, zato so pomembne vse njihove lastnosti, ki jih ocenjujemo na različnih podlagah – pri letnih pnevmatikah na mokri in suhi.

    4.        Povprečne in slabe pnevmatike imajo še vedno največ težav na mokri cesti. Od dobrih se razlikujejo po številnih kriteriji: težave pri splavanju prečno (torej med vožnjo v ovinek), držanje smeri na mokrem krogu, oprijem med zaviranjem (daljša zavorna poti) in podobno. Takšnim pnevmatikam se na svojem avtomobilu v prid večji varnosti izognite, izbira med pnevmatikami, ki takšnih težav nimajo, je velika.

    5.        V toplejših, predvsem pa vročih dneh je vožnja z zimskimi pnevmatika bistveno manj varna. Zakon sicer ne predpisuje obvezne uporabe letnih pnevmatik, a zmes gume v zimskih pnevmatikah je prilagojena hladnejšim razmeram in se zato slabše izkaže na vročem asfaltu. Pnevmatika postane mehka, kar zmanjšuje oprijem v zavojih in med zaviranjem, hkrati pa se bistveno poveča njena obraba. Ponovno poudarjamo: tako kot za poletne sprehode ne obujemo toplih zimskih čevljev, tudi za "obutev" na avtomobilu velja, da naj bo prilagojena letnemu času.

    6.        Tudi pnevmatike so lahko prestare. Preden pridejo pnevmatike do kupca, so v skladiščih že nekaj mesecev, kar ni nič nenavadnega ali slabega. Lahko pa se zgodi, da boste kje (ne nujno v zakotni trgovini) našli nove pnevmatike, ki so bile izdelane že pred nekaj leti. Pri teh se lahko zgodi, da so zaradi napačnega skladiščenja izgubile lastnosti, ki so jih imele ob izdelavi. Povsem jasno je, da se guma, glavni material za izdelavo pnevmatik, stara, z leti postaja trša. Pred nakupom zato preverite, kdaj je bila pnevmatika izdelana (štiri številke za oznako DOT, prvi dve pomenita teden v letu, zadnji dve pa leto). Predlagamo vam, da ne kupujete pnevmatik starejših od poldrugega leta in jih zamenjate, ko so stare več kot šest let, pa čeprav je profil morda še dovolj globok.

    Prejšnji članekNOVO: ESCAPE IGLOO ali POBEG IZ IGLUJA
    Naslednji članekBREZPLAČNE DELAVNICE USTNE HIGIENE