STE SE Z NAKUPOM PRENAGLILI? UKREPAJTE!

    449

    Vas je na domu obiskal prodajalec in vam prodal komplet neuničljive posode, morda vas je na sejmu prijazna in vztrajna prodajalka prepričala, da ste kupili masažni aparat, so vas mogoče na terasi hotela vljudno povabili na večerno pogostitev s predstavitvijo izjemnih odej, pa ste eno kupili, saj vam je bilo nerodno, da ne bi kupili nič…? Naslednji dan ste nakup obžalovali. Kaj lahko storite? V 14ih dneh lahko odstopite od pogodbe, četudi izdelek, storitev nima napake. Na ZPS pojasnjujejo, da je razlog za posebno ureditev v tem, da se lahko potrošnik znajde v nepričakovanem položaju, ko je pod psihološkim pritiskom, saj se mora za nakup odločiti takoj, nima pa možnosti preveriti izdelka in tudi ne primerjati cene s primerljivimi izdelki, lahko se zanaša le na prodajalčeve navedbe. A pozor, tudi v tem primeru obstajajo izjeme.

    V katerih primerih se šteje, da je pogodba sklenjena zunaj prodajalčevih poslovnih prostorov?

    Na ZPS opozarjajo, da gre za naslednje situacije:
    – Če pogodbo sklenete neposredno s predstavnikom podjetja na svojem domu, na sejmu, na predstavitvi v gostinskem lokalu ….
    – Če zunaj poslovnih prostorov podjetja izjavite prodajalcu, da želite skleniti pogodbo.
    – Če na podlagi predstavitve izdelka ali storitve zunaj poslovnega prostora podjetja takoj za tem sklenete pogodbo v poslovnih prostorih podjetja ali za to uporabite sredstvo za komuniciranje na daljavo.   
    – Če pogodbo sklenete med izletom, ki ga organizira podjetje z namenom prodaje blaga in storitev.

    Za katere pogodbe, sklenjene zunaj poslovnih prostorov, pa določila Zakona ne veljajo.

    Kot poudarjajo na ZPS, so to na primer pogodbe, pri katerih skupni pogodbeni znesek ne presega 20 evrov, pogodbe, sklenjene za finančne storitve (npr. zavarovalniške pogodbe), za turistične aranžmaje, za časovni zakup nepremičnin, idr.

    V katerih primerih potrošniki ne morejo odstopiti od pogodbe?

    Na ZPS opozarjajo, da potrošniki v nekaterih primerih od pogodbe, sklenjene zunaj poslovnih prostorov, ne morejo odstopiti (razen, če se niso s prodajalcem dogovorili drugače). Takšne so npr. pogodbe:

    – za blago po naročilu (torej po navodilih potrošnika in prilagojeno njegovim osebnim potrebam);
    – za blago, ki je hitro pokvarljivo in ima kratek rok uporabe;
    – za opravljanje storitev, če je podjetje pogodbo v celoti izpolnilo in je začelo opravljati storitev na podlagi potrošnikovega izrecnega predhodnega soglasja in s privolitvijo, da bo izgubil pravico do odstopa od pogodbe, ko jo bo podjetje v celoti izpolnilo;
    – za dobavo zapečatenih avdio ali video posnetkov in računalniških programov, če je potrošnik po dostavi odprl varnostni pečat;
    – za dobavo zapečatenega blaga, ki zaradi varovanja zdravja ali higienskih razlogov ni primerno za vračilo, če je potrošnik po dostavi odprl pečat;
    – za nastanitev, ki ni namenjena stalnemu bivanju;
    – za prevoz blaga, najem vozila, pripravo in dostavo hrane;
    – za storitve za prosti čas, pri katerih se podjetje zaveže, da bo izpolnilo svojo obveznost na točno določen datum ali v točno določenem roku.

    Če pravico do odstopa od pogodbe imate, torej kako jo uveljaviti?         

    Skladno z zakonom, na ZPS opozarjajo, da ima potrošnik pravico, da pri pogodbah sklenjenih zunaj poslovnih prostorov, v 14 dneh obvesti podjetje, da odstopa od pogodbe, pri čemer mu ni treba navesti razloga za odstop. Če zakonski rok zamudi, izgubi pravico do odstopa. Upoštevati je treba, da gre za koledarsko štetje dni, torej se v rok vštevajo tudi dela prosti dnevi. Pri pogodbha o prodaji izdelka prične rok za odstop od pogodbe teči z dnem, ko potrošnik ali oseba, ki jo je pooblastil, pridobil dejansko posest nad blagom, pri pogodba o opravljanju storitve pa prične odstopni rok teči z dnem sklenitve pogodbe.

    Potrošnik mora torej podjetju pravočasno sporočiti, da odstopa od pogodbe, sočasno pa zahtevati tudi vrnitev že plačanih zneskov. Hkrati pa na ZPS izpostavljajo, da se v primerih, če podjetje potrošniku ne posreduje informacije o pravici do odstopa od pogodbe, rok za odstop od pogodbe podaljša na 12 mesecev.

    Ne pristanite na plačilo are!

    Na ZPS opozarjajo, da so v praksi pogosti primeri, ko podjetje ob sklenitvi pogodbe zahteva plačilo are. Zaradi narave pogodbe, sklenjene zunaj poslovnih prostorov, od katere potrošnik lahko odstopi brez finančnih posledic (razen stroškov za vračilo izdelka), ara ni združljiva s to pogodbo. Zato potrošnike opozarjajo, naj ne pristanejo na plačilo are.

    Več informacij o tem, katere so obveznosti potrošnika, ki odstopi od pogodbe (kako napisati odstopno izjavo, kdo krije stroške vračila, kdo odgovarja za zmanjšanje vrednosti blaga…), katere so obveznosti podjetja, ko potrošnik odstopi od pogodbe, najdete na www.zps.si in v reviji ZPStest, julij-avgust 2015.

    Prejšnji članekPESTER AVGUST V PEGAZOVEM DOMU
    Naslednji članek15. FESTIVAL ZA TRETJE ŽIVLJENJSKO OBDOBJE