Spletni portali za kolektivne nakupe so doživeli razcvet leta 2010. Številni potrošniki so kupone prepoznali kot enostaven, hiter in pogosto (vsaj na prvi pogled) cenovno privlačen nakup. Danes, pet let kasneje, je ponudnikov kuponov manj, potrošniki pa se zanje še vedno zanimajo, a njihove izkušnje so zelo različne, dobre in slabe.
»53 odstotkov popusta pri vašem naslednjem dopustu, 63-odstotni popust na masažo, 58,75 odstotka popusta pri montaži in centriranju kompleta pnevmatik, do 82-odstotni popust za spletni tečaj tujega jezika, 93-odstotni popust za mega paket za preoblikovanje telesa …« Zveni znano? S takšnimi in podobnimi “super” ponudbami vas spodbujajo k nakupu ponudniki na svojih spletnih mestih in na Facebooku ter z generiranimi e-sporočili, na katere se lahko naročite. Obstajajo tudi spletna mesta, kjer naj bi bile zbrane ponudbe vseh ponudnikov skupinskega nakupovanja v Sloveniji.
Kljub manjši ponudbi kuponske prodaje pa se ne zmanjšuje število vprašanj potrošnikov, članov ZPS, povezanih s skupinskimi nakupi na spletu. Potrošniki namreč v primeru težav (ko izdelek sploh ni bil dostavljen oz. kupona ni bilo mogoče uporabiti, kakovost je bila slabša do oglaševane in podobo) pogosto ne vedo, kako ravnati, saj je spletni ponudnik kuponov le posrednik med ponudnikom izdelka/storitve in kupci.
Upoštevajoč izkušnje več kot 500 potrošnikov, ki so jih na ZPS zbrali s pomočjo ankete na spletnem portalu www.zps.si, in na podlagi vprašanj potrošnikov, ki so jih naslovili na ZPS pravno pisarno, so se odločili, da bodo opisali pravice, ki jih imajo kupci kuponov v primeru različnih težav, pripravili pa smo tudi nekaj nasvetov.
Skoraj polovica ne razmišlja o nakupu
Kuponi za večino pomenijo nakup po nižji ceni. Glede na dejstvo, da je k nakupu kupona kar 49 % anketirancev premamil popust, torej izdelka oz. storitve niti niso potrebovali in nakupa niso načrtovali, verjetno ne moremo zapisati, da gre vedno za racionalne in premišljene nakupe. Tudi sicer lahko po pregledu ponudbe ugotovimo, da gre za ponudbo izdelkov in storitev, ki za naše življenje niso nujno potrebni. Si mogoče potrošniki resnično želijo teh izdelkov in storitev ali pa gre za impulzivne nakupe in potrošnike premamijo veliki popusti ter mikavne obljube, ki jih poudarjajo ponudniki v svojih oglasih? Gre morda celo za nepošteno poslovno prakso?
Večina tistih, ki so kupili kupone (60 %), meni, da so z nakupom prihranili, a ni zanemarljiv tudi delež tistih, ki menijo, da to ne drži. Zato ni odveč nasvet: pred nakupom kuponov pri različnih ponudnikih preverite redne cene izbranega izdelka ali storitve.
S kuponom slabša kakovost storitve?
Se je morda tudi vam pripetilo kaj podobnega kot članici ZPS, ki je za nasvet prosila ZPSjevo pravno pisarno? »Na spletu sem pri enem od ponudnikov kupila kupon za kozmetično storitev – nego obraza. Nad storitvijo pa sem bila zelo razočarana. Obljubljena je bila enourna nega obraza, kozmetičarka pa mi je na obraz nanesla zgolj negovalno masko. Vem, da v salonu sicer izvajajo celovito storitev nege obraza. Res je, da sem za storitev s kuponom plačala zelo malo, pa vendar, lahko kljub temu storitev reklamiram?«
Napake na blagu oziroma nepravilnost pri opravljeni storitvi sporna, mora podjetje pisno odgovoriti na potrošnikov zahtevek najkasneje v osmih dneh po prejemu.
Nasvet ZPS: Preverite, preden kupite!
Glede na to, da je več kot polovica potrošnikov, ki so sodelovali v anketi ZPS, že imela občutek, da je raven storitve ali pa kakovost izdelka slabša, kot če bi plačali redno ceno, ne bo odveč nasvet, da še pred nakupom natančno preverite, kaj naj bi storitev resnično obsegala. Preverite tudi, kaj so o ponudniku napisali tisti, ki so storitev že uporabili. Ne zanašajte pa se preveč le na eno samo pozitivno ali negativno mnenje, opozarjajo na ZPS. Na forumih in družbenih omrežjih boste zagotovo našli več mnenj in le tako boste dobili realno oceno. Potrošniki, ki so izpolnili anketo ZPS, so med razlogi za nezadovoljstvo najpogosteje omenili slabo kakovost storitve in težave, povezane z rezervacijo termina za njeno izvedbo. Tisti, ki so kupili več kuponov za isto storitev (npr. za masažo), so opozorili, da se je kakovost storitve spreminjala, torej, da ni bila vedno opravljena skladno z opisom (obseg, čas) in potrošnik pravzaprav ni vedel, kakšno raven kakovosti storitve lahko pričakuje pri naslednjem obisku. Na tako težavo sta na primer opozorila dva člana ZPS, eden zaradi kakovosti klasične masaže, drugi zaradi nekakovostnega čiščenja avtomobila.
Nasvet ZPS: Ne kupujte kuponov na zalogo!
Priporočamo, da kupite le kupone za tiste storitve, za katere ocenjujete, da jih potrebujete. Tako ne boste vezani na posameznega ponudnika, če z njegovo storitvijo niste bili zadovoljni, za reklamacijo pa se niste odločili. Če po prvi slabi izkušnji s ponudnikom kupona preostalih kuponov ne boste izkoristili, ste namreč izgubili le vi – ponudnik kuponov in izvajalec sta svoje plačilo že dobila.
Več kot tretjina je že kdaj pozabila na kupon
Več kot tretjina potrošnikov (37 %) je že pozabila izkoristiti že plačan kupon, skoraj petini pa kupona zaradi težav z rezervacijo ni uspelo izkoristiti. Podatkov o tem, koliko kuponov ni bilo izkoriščenih nimamo, vendar pa jih ni ravno malo, če sodimo na podlagi odgovorov potrošnikov.
Nasveti ZPS, na kaj morajo biti potrošniki pozorni pred nakupom kuponov?
1. Vprašajte se, ali res potrebujete izbrano storitev ali izdelek.
2. Pri ponudniku preverite redno ceno izdelka ali storitve in njen obseg.
3. Ceno izdelka, storitve in njen obseg preverite tudi pri drugih ponudnikih.
4. Preberite drobni tisk, roke in omejitve pri uporabi kupona.
5. Neposredno pri ponudniku preverite razpoložljivost izbrane storitve oz. izdelka, še preden kupite kupon.
6. Če je karkoli nejasno (doplačila, obseg storitve …), vprašajte.
7. Preverite ocene potrošnikov, ki so pri izbranem ponudniku že izkoristili kupon.
8. Vzemite si čas za premislek.
9. Če kupite kupon za storitve, takoj rezervirajte termin.
10. Ste se prenaglili z nakupom, izdelka ni na razpolago, storitve ni mogoče izkoristiti v želenem terminu? V 14 dneh po nakupu lahko odstopite od nakupa, ponudnik skupinskih spletnih nakupov pa vam mora vrniti denar za opravljeni nakup.