OVSENI NAPITKI: NEKATERIM RDEČA LUČ ZARADI SLADKORJA

436

Rastlinski napitki predstavljajo priročno in priljubljeno zamenjavo za mleko predvsem pri tistih, ki se uživanja mleka zaradi različnih razlogov izogibajo (alergija na mleko, laktozna intoleranca, za vegane…), zato ponudba hrane za ljudi z alergijami in drugačnimi načini prehranjevanja vsako leto narašča, enako velja za rastlinske napitke.

Na MIPORju so v okviru tokratnega primerjalnega ocenjevanja pregledali in ocenili 17 ovsenih napitkov (izbrali so izdelke brez dodanih okusov in arom), za katere so odšteli med 1,15 in 2,99 evra). Enajst izdelkov so ocenili z oceno dobro, pet povprečno in enega z oceno pomanjkljivo, zaradi dodanih aditivov. Največ točk so izdelkom odšteli zaradi visoke vsebnosti sladkorja ali zelo nizke vsebnost beljakovin, pri nekaterih pa tudi zaradi slabše označbe.

S kozarcem (250 mililitrov) napitka lahko v telo vnesemo tudi do 19,2 grama sladkorja kar je enako skoraj petim kockam sladkorja (1 kocka = 4 grame).

Ovseni napitki so sestavljeni iz ovsa in vode z dodatkom soli ter sončničnega olja. Le dva sta vsebovala dodane vitamine (D2, B12), trije kalcij in trije topno prehransko vlaknino inulin.

Ovseni napitek ni enakovredno nadomestilo mleku
Če mleko v prehrani nadomeščamo z rastlinskimi napitki, tudi ovsenim, se moramo zavedati, da s tem v telo vnesemo tudi več kot 10-krat manj beljakovin kot z enako količino kravjega mleka. »Pregledani izdelki vsebujejo od 0,3 do 1 grama beljakovin na 100 mililitrov, medtem ko jih kravje mleko vsebuje okoli 3,3 grame. Za vsebnost soli, maščobe in nasičenih maščobnih kislin vsem pregledanim izdelkom na prehranskem semaforju zasveti zelena luč,« je predstavila rezultate ocenjevanja Anja Bolha in dodala: »Ovseni napitki v povprečju vsebujejo tudi več sladkorja kot mleko. Pregledani izdelki, ga vsebujejo od 3,9 grama do 7,7 grama, medtem ko kravje mleko vsebuje okoli 4,7 grama naravno prisotnega sladkorja, laktoze. Sladkor v ovsenih napitkih ni dodani sladkor, saj se med predelavo sprosti iz ovsenih zrn, a ga vseeno opredeljujemo kot prosti sladkor. Energijska vrednost napitkov se giblje med 35 kcal (145 kJ) in 54 kcal (226 kJ) na 100 mililitrov, k višini pa največ pripomore delež ovsa v napitku (od 10 do 16 odstotkov). Izdelki z več ovsa so namreč bolj kalorični.«

Ovseni napitki kot vir prehranske vlaknine
Vsebnost prehranske vlaknine je bila označena le na štirinajstih izdelkih (neobvezno) zato je bila celovita primerjava vseh izdelkov nemogoča. »Od označenih izdelkov največ prehranske vlaknine (1,4 grama na 100 mililitrov) vsebuje izdelek Valsonia (z dodanim inulinom), sledita izdelka Oat dream (z dodanim inulinom) in Isola Bio z 1 gramom na 100 mililitrov. Ker Slovenci v povprečju pojemo premalo prehranske vlaknine (priporočilo za odrasle je 30 g vlaknin na dan) so tovrstni izdelki zaželeni,« je pojasnila Anja Bolha, ki pa ob tem opozarja, da pretiravati ne smemo,  saj preveč prehranske vlaknine lahko povzroči prebavne motnje.

Dobro je vedeti:
1. Ovseni, riževi, sojini napitki niso mleko

Potrošniki rastlinske napitke pogosto imenujejo kar `mleko´, npr. ovseno, riževo ali sojino `mleko´. Uporaba tega izraza ni primerna in je nedovoljena, saj je mleko jasno definirano kot čist, nespremenjen, svež proizvod mlečne žleze v času laktacije, dobljen s popolno in redno molžo zdravih in pravilno krmljenih krav, ovac ali koz, ki mu ni nič dodano oziroma odvzeto.

2. Na nekaterih izdelkih smo opazili napis: “Ni primerno za prehrano dojenčkov”, s čimer se strinjamo, saj ovseni napitki ne vsebuje dovolj hranil, da bi lahko predstavljali alternativo materinemu mleku ali dopolnilni prehrani dojenčkov.

Rezultati so v celoti dostopni na www.potrošnikovZOOM.si. Javno službo izvajanja primerjalnega ocenjevanja blaga in storitevsofinancira Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo (https://www.gov.si/drzavni-organi/ministrstva/ministrstvo-za-gospodarski-razvoj-in-tehnologijo/).