ZPS: PORABA GORIVA – ŠTEVILKE LAŽEJO

    412

    Evropske potrošniške organizacije skupaj z okoljevarstvenimi vse bolj zaskrbljeno spremljajo dogajanja na področju meritev porabe goriva. Zadnji podatki iz različnih virov namreč kažejo, da se je razlika med uradno izmerjeno in realno porabo goriva v povprečju dvignila že na več kot 30 %, medtem ko je bila še deset let nazaj le okoli 5 %. Meritve porabe goriva po sedanjem standardu (NEDC – New European Driving Cycle) so tudi osnova za izračun izpustov ogljikovega dioksida in posledično odmero »okoljskega« davka v številnih evropskih državah, tudi v Sloveniji. Na tej osnovi je Evropska komisija tudi določila najvišje dovoljene povprečne vrednosti izpustov do leta 2021, ki pri posameznih avtomobilskih tovarnah ne smejo preseči 95 g/km ogljikovega dioksida.

    "In prav tu, se zdi, je glavno jedro problema: razlike med uradno izmerjeno in realno porabo so se namreč začele povečevati ravno po ukrepu Evropske unije. Avtomobilske tovarne so vse svoje sile usmerile v iskanje možnosti izkoriščanja lukenj, ki jih omogoča standard NEDC (postavljen je bil že pred 40 leti). Med najbolj v nebo vpijoče sodi izračunavanje kotalnega upora avtomobila z bistveno preveč (in za vsakodnevno vožnjo nevarno) napolnjenimi pnevmatikami, manjkajočimi zunanjimi ogledali in celo prelepljanjem določenih odprtin. Na drugi strani med merjenjem niso vključeni niti najbolj uporabljani električni porabniki, kot je radijski sprejemnik, izključena je tudi klimatska naprava – ki je včasih v avtomobilu, zaradi zmanjšanja teže, sploh ni," opozarja Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije.

    Kot izpostavljajo na ZPS, potrošniki zato vse manj zaupajo tovarniškim podatkom o porabi goriva, saj je hkrati postalo jasno, da enaka označena poraba ne pomeni tudi enako drugačnih vrednosti med vsakdanjo vožnjo. "S takšno prakso bi zato morali čimprej prekiniti in znano je že kako: z uveljavitvijo novega standarda meritve goriva WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures). Ta standard naj bi bil bistveno bližje realni porabi goriva, zato si potrošniške organizacije prizadevamo, da bi v veljavo stopil čimprej, vsekakor pa najkasneje v letu 2017," meni Boštjan Okorn.

    Žal trenutno kaže, da se odgovornim prav veliko ne mudi. Roki za posamezna opravila so preseženi tudi za več kot pol leta, predstavniki avtomobilskih tovarn pa vse glasneje navajajo, da je njim edini realen rok leto 2022. Na ta način bi dodobra spremenili tudi načrte Evropske unije glede zmanjševanja izpustov CO2, saj bi zavlačevanje z uveljavitvijo novega standarda testiranja občutno upočasnilo načrtovano zaostritev meja izpustov.

    Za povrh je že zdaj jasno, da novi standard ne bo mogel popolnoma odpraviti razliko med uradno izmerjeno in realno porabo, saj je že v času nastajanja (od leta 2008) do danes tehnologija napredovala tako hitro, da marsikaj ni dovolj natančno določeno, še poudarjajo na ZPS. Kakršna koli obsežnejša revizija bi proces sprejemanja še upočasnila, zato bi morali več pozornosti nameniti vzpostavitvi učinkovitega sistema nadzora, ki bi zajel tako nove, predprodukcijske avtomobile, kot tudi tiste, ki se že vozijo na cestah.

    S podobnim nadzorom in posledičnimi prilagajanjem standarda merjenja goriva so v Združenih državah Amerike dosegli, da večina voznikov med vsakdanjimi vožnjami brez večjih težav doseže uradno izmerjene vrednosti. Avtomobilskim tovarnam, ki jim med nadzorom dokažejo bistvena odstopanja, grozijo visoke kazni in že prve odmevne sankcije so povzročile, da so podatke o porabi goriva spremenili tudi ostali, še nekaznovani prodajalci avtomobilov.

    "Potrošniške organizacije v Evropi pa v tem času z zanimanjem spremljamo dogajanje v Italiji, kjer tamkajšnja potrošniška organizacija Altroconsumo toži Fiat in Volkswagen, ker so pri modelih Panda in Golf v laboratoriju izmerili dostopanja v porabi goriva, ki so dosegla celo 50 %," predstavlja aktivnosti v Italiji Boštjan Okorn.

    Prejšnji članek5. FOTOGRAFSKI NATEČAJ ZDUS IN F3ŽO
    Naslednji članekDOSOR-JEVA VETRNICA: HUMOR, GLASBA, PLES